Mobile Payments Index Q2 2015

36% van alle wereldwijde mobiele betalingen vindt plaats vanaf een iPhone

In een artikel van Marketingfacts geeft online payments provider Adyen in een kwartaalrapport inzicht in de groei van betalingen vanaf een smartphone of tablet. Hier zitten een paar leuke en opvallende trends in.

Groei
Zo steeg het aandeel van browsergebaseerde mobiele betalingstransacties voor alle smartphones. iPhones (35,6%) hebben iets meer transacties dan Android (28,3%) in het afgelopen kwartaal, maar beide stijgen als het gaat om het aantal transacties en de gemiddelde transactie waarde (Average Transaction Value ATV).
iOS-gebruikers geven meer uit per transactie dan gebruikers van Android. iPhones vertegenwoordigen een gemiddelde waarde van €75, terwijl die van Android €68 bedraagt. (iPad ATV is €104,-).

Grotere schermen of context?
Het is opvallend dat de iPad terrein verliest. Zou dat komen omdat smartphones grotere schermen hebben gekregen in het laatste jaar? of heeft het meer te maken met het gebruik van de devices zelf?

Volgens hetzelfde rapport geven mobiele shoppers in het geval van fysieke producten (zoals kleding, meubels, huishoudelijke apparatuur en boodschappen) nog altijd de voorkeur aan het doen van inkopen vanaf een tablet. Maar liefst 19% van alle internetbetalingen voor fysieke producten vond plaats vanaf een tablet. Smartphones zijn in dit segment goed voor een percentage van 12%.

Het tegengestelde geldt voor digitale goederen (zoals games, diensten zoals lidmaatschappen van verenigingen, hotelreserveringen en tickets). Smartphones vertegenwoordigen in dit geval 26% van alle internetbetalingen, een stijging ten opzichte van de 21% in het begin van dit jaar. Daarentegen werd dit kwartaal slechts 8% van alle digitale goederen aangeschaft via een tablet.

Ik houd het erop dat het soort product (fysiek of digitaal), de benodigde aandacht en het moment / context van de aankoop de verklaring is voor de verschillen tussen smartphone en tablet. Fysieke producten zoals kleding of meubels vergen meer aandacht ten opzichte van een online hotel-reservering, tickets of een game.
Voor aanbieders van deze producten en diensten is het is goed om rekening te houden met de voorkeuren van hun gebruikers. Dit zal verschillen in interface designs, betaaldiensten en contextual user experience voor de verschillende platformen nog belangrijker maken. Men zal moeten afstappen van een one-size-fits-all site.

Transactievolume
Daarnaast hebben Smartphones ook een voorsprong qua transactievolume. Hun aandeel steeg van 61,8% op alle mobiele transacties in het eerste kwartaal tot 64,1% in het tweede kwartaal.
Hier domineerde de iPads ooit de markt voor mobiele betalingen domineerden met een aandeel van bijna 50% in maart 2013, zijn ze nu slechts goed voor 28,5% van alle browsergebaseerde mobiele transacties.
De groei van het aantal browsergebaseerde betalingen vanaf smartphones met Android houdt sinds september 2014 ruwweg gelijke tred met de iPhone.

Het percentage mobiele betalingen op alle wereldwijde internetbetalingen steeg van 27,2% in het eerste kwartaal van 2015 naar 28,7% in het tweede kwartaal.

Mobiele betalingen winnen steeds meer aan populariteit in Europa
Als de verschillende regio’s met elkaar vergeleken worden was Europa in het tweede kwartaal de koploper in mobiele betalingen (30,4%), gevolgd door Noord-Amerika (26,7%) en Azië (21,4%). In al deze regio’s groeide het aandeel van mobiele betalingen met ongeveer één procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal.

Wat individuele markten betreft blijft het Verenigd Koninkrijk de onbetwiste wereldwijde koploper. In het tweede kwartaal van 2015 vond 44,8% van alle Britse internetbetalingen plaats vanaf een mobiel apparaat. Daar komt de introductie van Apple Pay dit jaar bij, waardoor het de verwachting is dat mobiele betalingen in het verenigd koninkrijk boven de 50% zullen gaan eindigen dit jaar.

In Nederland vond 31,6% van alle internetbetalingen plaats vanaf een mobiel apparaat, een stijging van 2,1% ten opzichte van het vorige kwartaal. Het aantal smartphone betalingen steeg van 16,3% naar 18,9% in het tweede kwartaal. Het aantal internetbetalingen met de iPad kende het afgelopen kwartaal een lichte afname van 11% naar 10,5%.

Andrew

Andrew is een ervaren innovatie manager, sr. management consultant en programma & interim manager. Hij werkt als zelfstandig ondernemer bij uniQom management consultancy.